Svar: Gråd i forbindelse med skemad

16. januar 2015

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kær JN

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt at begynde med skemaden, jeres datter lyder interesseret og parat og lyder til at kapere skemaden fint, det er rigtig dejligt.

Du fortæller, at hun faktisk er ret god til at spise med ske, hun får skeen i hånden og forsøger selv at putte den i munden guidet af jer - det er rigtig fint, at I forsøger, men jeg tror du har ret, når du skriver at hun "virker ked af skeen". Hun er en meget lille pige og kan naturligt ikke finde ud af at spise med ske endnu, det kræver for meget af hende og bliver derfor ikke nydelse eller noget der er rart eller sjovt. I stedet for en ske i hånden, vil jeg anbefale, at I tilbyder hende lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, som hun kan sidde og sutte på.

Det vil være en rigtig god idé, at I til hvert måltid forsøger at skabe samme rytme, så hun sættes i den høje stol, får hagesmæk på, tilbydes lidt vand at drikke og så tilbyder I hende lidt i hånden at gumle på selv - og imens hun sidder og gumler, så supplerer I så med grød eller mos på en ske. Så hun stadig har følelsen af at hun deltager i måltider og ...

Annonce

... stadig oplever at spise selv, men så det som udgangspunkt er jer der stadig hjælper hende med at spise, jer der giver hende mad.

De faste rutiner er også vigtigt for at hun fornemmer, hvad det er der nu skal ske. Jo mere ens I kan gøre det, jo bedre vil det være. Genkendelighed giver tryghed.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det kan også være en god idé at bibeholde mad som hun kender og er tryg ved i en periode og ikke skifte alt for meget mellem de forskellige fødevarer lige nu - netop for at hun igen føler sig helt tryg ved situationen og ved det at spise. Stille og roligt skal hun jo igang med både grovere grødtyper, alle slags grøntsager, kød og fisk osv. i sin grøntsagsmos, men nogle gange kan det godt være nødvendigt at gå lidt tilbage til den første grød igen i et par dage, fordi det ikke er et bombardement af sanser (smag, konsistens, dufte), men trygt og genkendeligt.

Hvis hun lige nu bliver rigtigt ked af det, blot I sætter hende i den høje stol så prøv at lade hende sidde lidt på skødet af jer, når I sidder ved bordet, så hun igen oplever det at være med ved bordet, som noget positivt:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat god appetit:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder